مجاهد بصیر
مجاهد بصیر
0

رسانه‌ها چه چیزی نمی‌گویند؟ سفری به دنیای تفکر انتقادی

دسته بندی ها: آموزش سواد رسانه
لیست علاقه‌مندی‌ها اشتراک گذاری
اشتراک گذاری محصول
لینک صفحه
در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

درباره دوره

تفکر انتقادی تفکری است که هدف آن ارزیابی، تحلیل سازنده و درک بهتر از یک پیام رسانه ای است.

این تفکر شما را ملزم می‌کند در زمینه بحث رسانه و فضای مجازی یک مخاطب فعال باشید نه یک مخاطب منفعل.

مخاطب منفعل مصرف کننده ای چشم و گوش بسته است که پیام رسانه گویی به او تزریق می شود؛ در مقابل آن خاضع است و از آن تاثیر می پذیرد.

مخاطب فعال از میان انبوه پیام های رسانه ای، نقادانه به جستجو می پردازد و بهترین ها را انتخاب می کند. او انتخابگراست و خودش تعیین می کند که چه پیامی چقدر بر او تاثیرگذار باشد!

گامهای دست ‌یابی به تفکر انتقادی

گام اول : مشاهده صحیح و بدون قضاوت اولیه

گام دوم : پرسش‌گری

1- فرستنده پیام کیست؟

2- فرستنده پیام با چه هدفی  این پیام را تولید کرده و فرستاده؟(زیر متن)

3- فرستنده پیام از چه فنون اقناعی( و یا بعضا مغالطاتی) برای جلب توجه و قانع کردن مخاطب خود استفاده نموده است؟(متن)

4- درک من از این پیام چه تفاوتی با درک دیگران از این پیام دارد؟(فرا متن)

5- چه طرز تفکر، ارزشها و نظراتی در این پیام ارائه و یا از آن حذف شده است؟

گام سوم : بررسی و تجزیه و تحلیل

دومین جلسه از سلسله جلسات آموزش سواد رسانه به مبحث تفکر انتقادی و گام های رسیدن به این مهارت می پردازد. این جلسه شامل سرفصلهای زیر می باشد:

بازنمایی چیست؟

جنگ روایتها

کلیشه سازی

تفکر انتقادی چیست؟

گام های دستیابی به تفکر انتقادی

مثال شماره 1، 2، 3، 4

دانشها و مهارتهای لازم

 

قابل توجه دانشجویان عزیز دوره، فایل پاورپوینت این جلسه از بخش منابع قابل دسترس و دانلود است.

نمایش بیشتر

چه چیزی یاد خواهید گرفت؟

  • بازنمایی چیست؟
  • جنگ روایتها
  • کلیشه سازی
  • تفکر انتقادی چیست؟
  • گام های دستیابی به تفکر انتقادی
  • مثال شماره 1، 2، 3، 4
  • دانشها و مهارتهای لازم

محتوای دوره

مقدمه
در این فصل به مفاهیمی همانند بازنمایی، جنگ روایتها و کلیشه سازی پرداخته خواهد شد. بازنمایی: نشان دادن واقعیت به شکلی خاص را بازنمایی می گویند. معنای بازنمایی این نیست که ضرورتاً هر پیام رسانه ای، ضد واقعیت یا کاریکاتوری از آن باشد؛ بلکه این است که رسانه با استفاده از بازنمایی می کوشد تفسیر و تحلیل خود را از واقعیت مورد نظر به طور آشکار و پنهان به ذهن مخاطبان خود ارسال کند طوری که او احساس تفاوتی بین این دو نکند. کلیشه سازی نوعی بازنمایی است که در آن، هر بار به یاد یک مفهوم، شخص یا گروه می‌افتیم، بلافاصله کلیشۀ ساخته شده توسط رسانه‌ها در ذهن ما می‌آید و در قضاوت و تصمیم گیری‌های ما نسبت به افراد و اتّفاقات پیرامون‌مان تأثیر می‌گذارد. در واقع برای آنکه تصاویر مدنظر رسانه راجع به یک مفهوم در ذهن مخاطب به یک کلیشه مبدل شود بایست از تصویرسازی متعدد و عنصر تکرار استفاده نمود. اگر کلیشه‌های ذهنی بر تفکرمان کنترل داشته باشند، ما اخباری که در آن جهت ساخته شده‌اند را به سادگی باور می‌کنیم؛

تفکر انتقادی چیست؟
تفکر انتقادی : تفکری است که هدف آن ارزیابی، تحلیل سازنده و درک بهتر از یک پیام رسانه ای است.

چند مثال کاربردی
در این فصل به چند مثال که در آنها نیاز به داشتن تفکر انتقادی هستیم اشاره شده است.

دانشها و مهارتهای لازم
چه دانش ها و مهارت هایی به داشتن تفکر انتقادی کمک می کنند؟ نشانه شناسی جریان شناسی رسانه ها مغالطات تکنیکهای اقناعی

رتبه بندی و نظرات دانشجویان

هنوز بررسی نشده است
هنوز بررسی نشده است
مشاوره تلفنی رایگان

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره

در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.

ورود | ثبت نام
برای نوسازی کد امنیتی کلیک کنید

آیا می خواهید برای همه فعالیت ها، اعلان های پوش نوتیفیکیشن دریافت کنید؟