
درباره دوره
تفکر انتقادی تفکری است که هدف آن ارزیابی، تحلیل سازنده و درک بهتر از یک پیام رسانه ای است.
این تفکر شما را ملزم میکند در زمینه بحث رسانه و فضای مجازی یک مخاطب فعال باشید نه یک مخاطب منفعل.
مخاطب منفعل مصرف کننده ای چشم و گوش بسته است که پیام رسانه گویی به او تزریق می شود؛ در مقابل آن خاضع است و از آن تاثیر می پذیرد.
مخاطب فعال از میان انبوه پیام های رسانه ای، نقادانه به جستجو می پردازد و بهترین ها را انتخاب می کند. او انتخابگراست و خودش تعیین می کند که چه پیامی چقدر بر او تاثیرگذار باشد!
گامهای دست یابی به تفکر انتقادی
گام اول : مشاهده صحیح و بدون قضاوت اولیه
گام دوم : پرسشگری
1- فرستنده پیام کیست؟
2- فرستنده پیام با چه هدفی این پیام را تولید کرده و فرستاده؟(زیر متن)
3- فرستنده پیام از چه فنون اقناعی( و یا بعضا مغالطاتی) برای جلب توجه و قانع کردن مخاطب خود استفاده نموده است؟(متن)
4- درک من از این پیام چه تفاوتی با درک دیگران از این پیام دارد؟(فرا متن)
5- چه طرز تفکر، ارزشها و نظراتی در این پیام ارائه و یا از آن حذف شده است؟
گام سوم : بررسی و تجزیه و تحلیل
دومین جلسه از سلسله جلسات آموزش سواد رسانه به مبحث تفکر انتقادی و گام های رسیدن به این مهارت می پردازد. این جلسه شامل سرفصلهای زیر می باشد:
–بازنمایی چیست؟
–جنگ روایتها
–کلیشه سازی
–تفکر انتقادی چیست؟
–گام های دستیابی به تفکر انتقادی
–مثال شماره 1، 2، 3، 4
–دانشها و مهارتهای لازم
قابل توجه دانشجویان عزیز دوره، فایل پاورپوینت این جلسه از بخش منابع قابل دسترس و دانلود است.
محتوای دوره
مقدمه
-
06:12
-
جنگ روایتها
03:50 -
کلیشه سازی
03:16